ЧИНГИС КААН-аас хэлсэн Үжирхэл- Хөгжил хэмээх шүлэг
Муу эр мэт дайнд хөгжиж мунхаглаж хөгийн болсноос үхэл утаа энгийн ба төвөггүй
Нууцаа задлан уйлж амаа уран чалчиж хөгийн болсноос ган зуд гарзгүй бөгөөд сургамжтай
Утаа мэт замхрах артай, шүлс мэт хатах ултай хөгийн болсноос амьтан байвал хоргүй
НЭУ КЭМ-гүй юманд хүзүүний махыг барж үжирснээс үхдэл, шарил Эртэй ба Артай
ХҮН дарангайлагчид зовлонгоо хэлж үжирснээс хэрээнд идэгдвэл үр удамд Эр ДЭМ-тэй
Өвчүү дэлгэн гуйж өрцтэй зээл авч үжирснээс өтний хоол болвоос өвсөнд Эр ДЭМ-тэй
Ажлыг алдаагаар хорлож, явааг яаруугаар саатуулж үжирснээс явган нь хөлд Эр ДЭМ-тэй
Малынхаа төлөө үхэж, МОНОГОУУЛ гэх нэрээ мэдэхгүй үжирч хөгжиснөөс үхэх нь ариун
Морин сүлдээ махлаж, КАУ Ир тугаа урж, ТНГР БӨӨ сүнсээ хоосолж үжирч хөгжснөөс
Мал явсан чинь КҮ ЭН-д Эр ДЭМ-тэй, хүнсэнд нэмэртэй, хорвоод хоргүй, усанд хиргүй
ХҮН хорлогч болж үжирч- хөгжснөөс үхэл утаа үхдэл хорлолгүй бөгөөд сургамжтай
Үргэлжлэл
ХҮН дарангайлагчид зовлонгоо хэлж үжирснээс хэрээнд идэгдвэл үр удамд Эр ДЭМ-тэй
Өвчүү дэлгэн гуйж өрцтэй зээл авч үжирснээс өтний хоол болвоос өвсөнд Эр ДЭМ-тэй
ХҮН дарангайлагчид гэж хэн бэ?
Бэхи хатны өртүүлүүлсэн сударт хүн гэдгийг ийнхүү бичжээ :
Оул биетэй хижи гөрөөсний амь зуулга нь
Олзондоо ханаж цэлмэг өдөр болох мэт байдлыг хүн гэмү
Хүн төлөв бол хижи гөрөөсний дээрдлийн үе боловч
Элдэв хар тахалд нэрвэгдэж үйл олноороо үхэж
Элс цастай шуурганд хөөгдөж сүйдэж
Амь зуух гэж явсаар амин алдаж халширч
Адаг сүүлд нь зөвхөн идэхийг зорилго болгосон үе нь хүн юмаа
Гэдэс цадахад зорилго нь биелчихдэг хүн
Гэгээрлийг сонгоход амин хүчин дэндүү хомсдож
Үхэгсэдтэйгээ атаархталаа сульдсан үе нь хүн юмаа
Гэвч хүнд гэгээрэхийн хэрэгцээ ихээр хуралдаж
Ээлжлэн ирэх цаг агаарыг огторгуйн цаг агаараар сэтгэж
Тэсэж үлдэх аргыг элдвээр эрж байсан үеэс
Эгзэгтэй нэг мөчид хүн нар гэгээрлийг мэдэрсэн түүхтэй
Энэ хэсгийг уншиад үзвэл хүн гэж нэрлэгдэх бидний ухамсарын талаар бичжээ. Одоогийн бид ч гэсэн амин зуулгандаа санаагаа чилээж бусад нь яах нь хэнд хамаатай юм хэмээх өнөөгийн бидний үйлдэл ирээдүйд ямар үр дүнд хүргэх талаар бодож тунгаахаас төвөгшөөх болсон болохоор аливаа өвчин, зовлон, тахал , хүндрэл бэрхшээлийн бий болгож байгаа учир шалтгааныг ухахаа больсон гэсэн үг байх нь. Зөвхөн амин хувийн амь зуулгаа бодох хүнд өөрийн зовлонг хэлэхийн оронд өөрөөс хамаарах бүх зүйлийг ухан тунгааж шалтаг шалтгааныг нь өөрөө танин мэдэж өөрөө үйлдэхийн чухлыг сануулаад байна уу....
Бид сошиал ертөнцөд ч гэсэн зовлонгоо яриж төр засгаа шүүмжилж төрийн түшмэдүүд бидний зовлонг сонсоод энэ нийгмийг сайн сайхан болгоно хэмээн хоосон найдан үл үйлдэхүйг өөртөө хураан суух нь хир зөв юм бол тунгаамаар ч юм уу...
Хэрээнд идэгдэх гэж юу гэсэн үг вэ?
Хэрээ гэж бидний мэдэх шувуу. Мэдээж амьд хүн хэрээнд идэгдэхгүй нь ойлгомжтой. Өнөө маргаашийн үмх хоолоо бодож хожмын үр дагаварыг нь бодохгүй байсаар үхвэл үр хүүхдүүдэд маань ингэж зөвхөн амь зуулганаас цаадахыг харахгүй амьдарснаас үүсэх аливаа хор хохиролыг танин мэдэх ирээдүй хойчид маань сургамжтай гэсэн санаа юм болов уу даа.
Өрцтэй зээл гэж юу гэсэн үг вэ?
Өрц гэдэг үгийг Их монгол хэлний тайлбар толиос харах юм бол доорхи тайлбар байх юм :
Хүн, амьтны чээжний хөндий, хэвлийн хөндий хоёрыг заагласан булчинлаг хальс бүхий мах - Өрцөн доторх зүрх шиг. ААЗ., өнгөн дээрээ үнсээд авмаар, өрцөн дотроо өшиглөөд авмаар [зүйр цэцэн үг] (хуурамч зан байдалтай гэсэн санаа);
Муу эр мэт дайнд хөгжиж мунхаглаж хөгийн болсноос үхэл утаа энгийн ба төвөггүй
Нууцаа задлан уйлж амаа уран чалчиж хөгийн болсноос ган зуд гарзгүй бөгөөд сургамжтай
Утаа мэт замхрах артай, шүлс мэт хатах ултай хөгийн болсноос амьтан байвал хоргүй
НЭУ КЭМ-гүй юманд хүзүүний махыг барж үжирснээс үхдэл, шарил Эртэй ба Артай
ХҮН дарангайлагчид зовлонгоо хэлж үжирснээс хэрээнд идэгдвэл үр удамд Эр ДЭМ-тэй
Өвчүү дэлгэн гуйж өрцтэй зээл авч үжирснээс өтний хоол болвоос өвсөнд Эр ДЭМ-тэй
Ажлыг алдаагаар хорлож, явааг яаруугаар саатуулж үжирснээс явган нь хөлд Эр ДЭМ-тэй
Малынхаа төлөө үхэж, МОНОГОУУЛ гэх нэрээ мэдэхгүй үжирч хөгжиснөөс үхэх нь ариун
Морин сүлдээ махлаж, КАУ Ир тугаа урж, ТНГР БӨӨ сүнсээ хоосолж үжирч хөгжснөөс
Мал явсан чинь КҮ ЭН-д Эр ДЭМ-тэй, хүнсэнд нэмэртэй, хорвоод хоргүй, усанд хиргүй
ХҮН хорлогч болж үжирч- хөгжснөөс үхэл утаа үхдэл хорлолгүй бөгөөд сургамжтай
Үргэлжлэл
ХҮН дарангайлагчид зовлонгоо хэлж үжирснээс хэрээнд идэгдвэл үр удамд Эр ДЭМ-тэй
Өвчүү дэлгэн гуйж өрцтэй зээл авч үжирснээс өтний хоол болвоос өвсөнд Эр ДЭМ-тэй
ХҮН дарангайлагчид гэж хэн бэ?
Бэхи хатны өртүүлүүлсэн сударт хүн гэдгийг ийнхүү бичжээ :
Оул биетэй хижи гөрөөсний амь зуулга нь
Олзондоо ханаж цэлмэг өдөр болох мэт байдлыг хүн гэмү
Хүн төлөв бол хижи гөрөөсний дээрдлийн үе боловч
Элдэв хар тахалд нэрвэгдэж үйл олноороо үхэж
Элс цастай шуурганд хөөгдөж сүйдэж
Амь зуух гэж явсаар амин алдаж халширч
Адаг сүүлд нь зөвхөн идэхийг зорилго болгосон үе нь хүн юмаа
Гэдэс цадахад зорилго нь биелчихдэг хүн
Гэгээрлийг сонгоход амин хүчин дэндүү хомсдож
Үхэгсэдтэйгээ атаархталаа сульдсан үе нь хүн юмаа
Гэвч хүнд гэгээрэхийн хэрэгцээ ихээр хуралдаж
Ээлжлэн ирэх цаг агаарыг огторгуйн цаг агаараар сэтгэж
Тэсэж үлдэх аргыг элдвээр эрж байсан үеэс
Эгзэгтэй нэг мөчид хүн нар гэгээрлийг мэдэрсэн түүхтэй
Энэ хэсгийг уншиад үзвэл хүн гэж нэрлэгдэх бидний ухамсарын талаар бичжээ. Одоогийн бид ч гэсэн амин зуулгандаа санаагаа чилээж бусад нь яах нь хэнд хамаатай юм хэмээх өнөөгийн бидний үйлдэл ирээдүйд ямар үр дүнд хүргэх талаар бодож тунгаахаас төвөгшөөх болсон болохоор аливаа өвчин, зовлон, тахал , хүндрэл бэрхшээлийн бий болгож байгаа учир шалтгааныг ухахаа больсон гэсэн үг байх нь. Зөвхөн амин хувийн амь зуулгаа бодох хүнд өөрийн зовлонг хэлэхийн оронд өөрөөс хамаарах бүх зүйлийг ухан тунгааж шалтаг шалтгааныг нь өөрөө танин мэдэж өөрөө үйлдэхийн чухлыг сануулаад байна уу....
Бид сошиал ертөнцөд ч гэсэн зовлонгоо яриж төр засгаа шүүмжилж төрийн түшмэдүүд бидний зовлонг сонсоод энэ нийгмийг сайн сайхан болгоно хэмээн хоосон найдан үл үйлдэхүйг өөртөө хураан суух нь хир зөв юм бол тунгаамаар ч юм уу...
Хэрээнд идэгдэх гэж юу гэсэн үг вэ?
Хэрээ гэж бидний мэдэх шувуу. Мэдээж амьд хүн хэрээнд идэгдэхгүй нь ойлгомжтой. Өнөө маргаашийн үмх хоолоо бодож хожмын үр дагаварыг нь бодохгүй байсаар үхвэл үр хүүхдүүдэд маань ингэж зөвхөн амь зуулганаас цаадахыг харахгүй амьдарснаас үүсэх аливаа хор хохиролыг танин мэдэх ирээдүй хойчид маань сургамжтай гэсэн санаа юм болов уу даа.
Өрцтэй зээл гэж юу гэсэн үг вэ?
Өрц гэдэг үгийг Их монгол хэлний тайлбар толиос харах юм бол доорхи тайлбар байх юм :
Хүн, амьтны чээжний хөндий, хэвлийн хөндий хоёрыг заагласан булчинлаг хальс бүхий мах - Өрцөн доторх зүрх шиг. ААЗ., өнгөн дээрээ үнсээд авмаар, өрцөн дотроо өшиглөөд авмаар [зүйр цэцэн үг] (хуурамч зан байдалтай гэсэн санаа);
- өрцөө татах - ихэд харамлах
- өгнө гэвэл өрцөө татна, авна гэвэл алгаа тосно - харамч, шуналтай хүн гэсэн санаа
Тэгвэл өрцтэй зээл гэдэг нь наанаа сайн санаж өгч байгаа мэт боловч дотроо өөр бодолтой шунаж өгсөн зээл болох нь.
ОУВС болон бусад донорын зээлүүд мөн бусад орны зээлүүдийг ихээр авснаа бахархал болгон ярих болсон төр засаг маань ирээдүй хойчид маань ямархан зүйлийг үлдээж байгаагаа тунгаах л хэрэгтэй болох нь. Мэдээж хийж бүтээдэг хөдөлмөрч хүн бүхэнд хөл дээрээ босоход дэм болох ЖДҮ зээл хэрэгтэй л дээ. Гэвч өрцтэй гэж тодотгосон зээл бол дотор санаатай зориудаар шуналыг нь хөдөлгөж зээл өгөх 2т ялгаа байгаа бололтой. Томоохон төсөл хөтөлбөрүүдээр манайд ихээхэн хэмжээний зээлүүд гадны улс орноос орж ирдэг боловч тухайн зээл өгсөн орны компаниудаар ажил гүйцэтгүүлэх нөхцөлөөр байх нь олонтой байдаг. Элдэв зөвлөх үйлчилгээний хөлс гэх зэргээр улс оронд маань нэмэр болохгүйгээр өгсөн болоод буцаад гарчихдаг донорын зээлийн тогтолцоо улс орны хэмжээнд нэлээн байгааг хүмүүс ажиглаж л байгаа байх. Өрцөн дотроо юу санаж яаж өрөнд оруулах аргаа боловсруулсан эдийн засгийн алуурчдын тоглолтын талбар болж байгаа гэдгийг ч бас одооноос бүгд л гадарлаж эхэлсэн боловч ашиг сонирхолынхоо улмаас улсын эрх ашгийг хөсөр хаях төрийн түшээд үеийн үед байсаар ирснийг сануулах мэт. Өвгүд дээдсүүдийн маань үлдээж өгсөн газар шороо эрх чөлөө тусгаар тогтнолыг маань энэхүү өрцтэй зээлэнд алдах аюул бий гэдгийг сэрэмжлэх хэмжээний эрдэм мэдлэгтэй байх шаардлага тулгарч буйг бид мэдвэл зохилтой.
No comments:
Post a Comment